Een positieve vibe

Stel je eens voor dat je jouw stotteren niet zou veroordelen. Dat je het niet als een negatieve gewoonte zou ervaren.

Zou je dan nog stotteren?

Alles wat met stotteren te maken heeft is niet bepaald positief. Het gaat vaak gepaard met angst om te spreken, vermijdingsdrang en schaamte.
De negatieve gedachten en ervaringen die samenhangen met stotteren zijn er mede de oorzaak van dat stotteren kan voortduren.

Maar wat gebeurt er als je die angst om te stotteren toe laat en er niet voor weg kruipt?

Als we onze gedachten, onze manier van denken kunnen aanpassen. Als we kunnen overstappen van het ongemak om te spreken naar een manier om er meer van te kunnen genieten? Het zogenaamde ‘omarmen’ van het stotteren.

Juist door het toe te laten, kun je loslaten en kan er iets veranderen.
Bij alles in het leven gaat het er niet zozeer om wat je overkomt, maar hoe je ermee omgaat.

Door meer te begrijpen over de kern van stotteren, wat zijn de gedachten en overtuigingen er achter, wordt het stotteren voor mij beter hanteerbaar. Ik kan er inderdaad gemakkelijker mee omgaan. Milder naar mezelf toe, en gebruik makend van instrumenten als Mindfulness en Meditatie.

Het helpt mij om de gedachten over spreken los te kunnen laten; gedachten die de hele dag opspelen: wat gaat er gebeuren, kan ik dat wel zeggen, hoe zal het gaan, wat denken ze van mij? etc.

Mindfulness kan daarin een bijdrage leveren om je houding te veranderen ten opzichte van je spreken.

Vaak is de eerste, en meestal onbewuste, gedachte als je stottert: ik moet niet stotteren, ik wil vloeiend spreken. Je verzet je er tegen.
Daardoor verkramp je onmiddellijk; je doet vooral goed je best en bent je totaal niet meer bewust van wat je echt voelt.

Door een ontspannen houding kun je alweer meer jezelf zijn en laat je het stotteren niet overheersen.

Bij Mindfulness draait alles om aandacht. Door met je aandacht bij je zintuigen te zijn; wat hoor ik, wat zie ik, wat voel ik, bewust te zijn van je ademhaling, hebben de gedachten niet meer de overhand. De gedachten mogen er zijn, maar je hoeft er niets mee te doen.

Overbodige gedachten kosten alleen maar energie. Energie die je dan ook beter kunt gebruiken om je goed te voelen, je bewust te zijn van jezelf en je te durven uiten.

Door het te integreren in je leven, verandert er iets in je houding.

Wil je meer weten over mindfulness en stotteren, ga dan naar https://www.facebook.com/groups/2674505766179208

Dit artikel is geschreven door

Stotteren heeft nogal zijn stempel gedrukt op mijn leven, op de keuzes die ik heb gemaakt. In al die jaren heb ik van alles ondernomen om mij van het stotteren te bevrijden. Meestal bleef ik met vragen achter. Daarom ben ik me gaan verdiepen of er wellicht andere manieren zijn, nieuwe inzichten over hoe om te gaan met stotteren.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Na het plaatsen van een reactie moet deze eerst worden goedgekeurd voordat deze verschijnt.

  • JanKees Verlare zegt:

    Is het mogelijk om 16 u per dag bezig te zijn met mindfulness? Vaak reageren we toch vrij direct op een spreek situatie. Soms kan het van pas komen en soms praat je al in de emotie van een discussie merk ik!

    • Dora zegt:

      Het is niet nodig om er 16 uur per dag mee bezig te zijn. Waar het om gaat is dat je af en toe stil staat bij je gedachten en aandacht kunt geven aan het moment. Niet direct te reageren en je verzetten als je in een spreeksituatie komt.

  • Luuk Verbeij zegt:

    Mooi geschreven blog, de zin "Door het toe te laten, kun je loslaten en kan er iets veranderen" raakt me. Als ik iemand 'hoor' stotteren wordt ik vaak opgewekt en 'blij'. Meestal is het een teken dat hij/zij het stotteren heeft toegelaten.